Az NSO ajánlja:
• INTELLIGENS FORMULA-1-ADATBANK
• Az Egyesült Államok Nagydíja – eredmények, pályarajz, korábbi győztesek
• A vb állása
• Adatbank: csapatok, pilóták
• Adatbank: futamról-futamra
• Mindent a 2005-ös világbajnokságról
• Formula-1-lexikon
• Futamról futamra, 2005
• Technikai sportok lexikon
A címvédő, hétszeres világbajnok Michael Schumacher (Ferrari) nyerte meg a 2005-ös Formula-1-es szezon kilencedik futamát, az Egyesült Államok Nagydíját, megelőzve csapattársát, a brazil Rubens Barrichellót és a portugál Tiago Monteirót (Jordan-Toyota). A versenyen mindössze hat pilóta vett részt, miután a Michelin gumigyártó cég partnerei úgy döntöttek, hogy a felvezető kör után visszahívják autóikat a boxba, és nem indulnak el a futamon.

Szomorú kép a versenyről: a felvezető kör után az összes michelines autó kiáll (fotók: Reuters)

Szomorú kép a versenyről: a felvezető kör után az összes michelines autó kiáll (fotók: Reuters)
Több mint egy nap sem volt elegendő a Formula-1 főszereplőinek, hogy megegyezésre jussanak abban a válsághelyzetben, amely a Michelin gumiabroncsai miatt állt elő Indianapolisban, az Egyesült Államok Nagydíján. Mindennek az lett a szomorú eredménye, hogy a francia cég partnerei - összesen hét csapat - úgy döntöttek, hogy a felvezető kör után visszahívják a pilótáikat a boxba, és nem vesznek részt a versenyen. A futamon így csak a két Ferrari, a két Jordan és a két Minardi rajtolt el. A botrány felmérhetetlen erkölcsi károkat okozott a száguldó cirkusznak.
Mint azt megírtuk, Indianapolisban a felvezető körre még az összes autó elindult, ezt követően azonban - amint az a külföldi tévéközvetítéseken hallható interjúkból megjósolható volt - a hét michelines istálló pilótái visszatértek a boxba, és nem rajtoltak el az Egyesült Államok Nagydíján. A versenyben csak a két Ferrari, a két Jordan-Toyota és a két Minardi-Cosworth vett részt. A nézők különböző tárgyakat, palackokat dobálnak be a pályára.
A francia Michelin gumigyártó cég két órával a Formula-1-es világbajnoki szezon kilencedik futamának rajtja előtt jelentette be: nem engedi rajthoz állni azt a hét csapatot a 73 körös versenyen, amelyeknek ez a társaság szállítja a gumiabroncsokat.

Bernie Ecclestone (középen) nem gondolta volna, hogy 74 éves fejjel ilyet kell megérnie
"Nem tudjuk garantálni a versenyzők biztonságát - szögezte le az FIA-nak írt levelében Pierre Dupasquier, a Michelin motorsport-igazgatója, valamint Nick Shorrock, a társaság Formula-1-es igazgatója.
Mint az már köztudott, a Michelin nem tudta megállapítani, mi okozta Ralf Schumacher rejtélyes defektjét pénteken, amely miatt a Toyota német pilótája nagy sebességgel a falnak csapódott, és később az orvosával konzultálva úgy döntött, hogy visszalép a további küzdelmektől.

Michael Schumacher még javában körözött a pályán, amikor a nézők már tömött sorokban vonultak hazafelé
A csapatvezetők a verseny előtt tanácskozásra gyűltek össze, és ekkor a jelentések szerint a Ferrari elöljárói kivételével az összes főember egyetértett abban, hogy a 12-es és a 13-as kanyar közé egy lassítót építsenek be. Ezt bólyákkal és az aszfalt megfestésével lehetett volna elérni.
Miután az FIA képviselői erre a lehetséges megoldásra is nemet mondtak, a Michelin partnerei megállapodtak abban, hogy a felvezető kör után kiállnak. (A befutó után ezek a csapatok KÖZÖS KÖZLEMÉNYT adtak ki, hogy tisztázzák a tényállást és megmagyarázzák elhatározásukat.)

Ron Dennis
"Ez a helyzet egyértelműen megmutatja, milyen nehézségekkel nézhetünk szembe, ha közös problémamegoldásról van szó - folytatta Ron Dennis. - A Michelin már pénteken jelezte nekünk, hogy baj van, ezután egyre nehezebb lett minden, és az Európában elvégzett próbák egyértelműen megmutatták, hogy így nem versenyezhetünk."

Flavio Briatore

Paul Stoddart
A versenyre magára túl sok szót nem érdemes elvesztegetni. A két Ferrari gyorsan elhúzott a mezőnytől, majd szokás szerint - értsd: akkor, amikor csak csapattársa, Barrichello az ellenfele - Michael Schumacher győzött, miután a második boxkiállása után a kihajtásnál majdnem összeütközött brazil kollégájával.
A németek hétszeres világbajnokának ez volt a 84. győzelme, idén viszont először tudott nyerni. A portugál Tiago Monteiro (Jordan-Toyota) a kilencedik versenyén először állhatott föl a dobogóra. A mögötte végző indiai Narain Karthikeyan (szintén Jordan-Toyota), Christijan Albers és Patrick Friesacher (mindkettő Minardi-Cosworth) egyaránt először szerzett pontot/pontokat a Formula-1-ben.
| Az Egyesült Államok Nagydíja, a vb 9. futama – végeredmény: | ||||
| 1 | M. Schumacher | német | Ferrari | 1:29:43,181 óra |
| 2 | R. Barrichello | brazil | Ferrari | + 1,522 mp |
| 3 | T. Monteiro | portugál | Jordan-Toyota | + 1 kör |
| 4 | N. Karthikeyan | indiai | Jordan-Toyota | + 1 kör |
| 5 | C. Albers | holland | Minardi-Cosworth | + 2 kör |
| 6 | P. Friesacher | osztrák | Minardi-Cosworth | + 2 kör |
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik





