Az eső és az izgalom elmaradt, Vettel nyert Belgiumban

Sebastian Vettel a Belga Nagydíjon az Eau Rouge-kanyarkombinációt követő egyenesig várt, ott megelőzte a pole-ból induló Lewis Hamiltont, és vissza sem nézett, simán megnyerte a versenyt, előnyét 46 pontra növelte a vb-pontversenyben. Pályafutása 31. győzelmével utolérte Nigel Mansellt, és már csak egy diadalra van Fernando Alonsótól.
A riválisai számára nyomasztó fölényt egyedül az eső törhette volna meg, de hiába mondták egész héten, még közvetlenül a rajt előtt is, hogy valószínűleg beleszól az időjárás a verseny alakulásába, egy csepp eső sem esett a futam alatt.
A száraz versenyen Alonso kiváló rajttal az 5. helyre feljött a 9. rajtkockából, majd további remek manőverekkel a 2. rajtkockáig felzárkózott – Vettellel azonban ő sem tehetett semmit. A spanyol így is feljött a vb-pontverseny második helyére, megelőzve Kimi Räikkönent, akinek nem volt tiszta a rajtja, s végül fel kellett adnia a versenyt fékhiba miatt.
A finn Lotusának fékjei már a rajtrácson füstöltek, és a verseny során végig sötét por szállt ki a féktávokon a bal első kerékből. Aztán egy Felipe Massa elleni manőver közben megadta magát a fék, és a finnek megszakadt a 27 versenyes pontszerző szériája. Räikkönen a vb-pontversenyben visszaesett a 4. helyre.
A pole-ból induló Lewis Hamilton is megelőzte Räikkönent, az angol végül a harmadik helyen ért célba, miután nagy csatában alulmaradt Alonsóval szemben, és utána nem tudta tartani a Ferrari tempóját.
Nico Rosberg lett a negyedik, Mark Webber az ötödik.
| 1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:23:42.196 |
| 2. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 16.869 mp h. |
| 3. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 27.734 mp h. |
| 4. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 29.872 mp h. |
| 5. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 33.845 mp h. |
| 6. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 40.794 mp h. |
| 7. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 53.922 mp h. |
| 8. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 55.846 mp h. |
| 9. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:09.547 p h. |
| 10. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:13.470 p h. |
| 11. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:21.936 p h. |
| 12. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:26.740 p h. |
| 13. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:28.258 p h. |
| 14. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:40.436 p h. |
| 15. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:47.456 p h. |
| 16. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1 kör h. |
| 17. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1 kör h. |
| 18. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1 kör h. |
| 19. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 2 kör h. |
| FELADTÁK | megtett körök | |||
| Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 26 | |
| Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 25 | |
| Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 8 | |
| Leggyorsabb kör: Vettel (40. kör) 1:50.756 | ||||
| GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
| 1. | Sebastian Vettel | 5 | 8 | 10 | 197 |
| 2. | Fernando Alonso | 2 | 6 | 10 | 151 |
| 3. | Lewis Hamilton | 1 | 5 | 10 | 139 |
| 4. | Kimi Räikkönen | 1 | 6 | 10 | 134 |
| 5. | Mark Webber | – | 3 | 10 | 115 |
| 6. | Nico Rosberg | 2 | 2 | 8 | 96 |
| 7. | Felipe Massa | – | 1 | 8 | 67 |
| 8. | Romain Grosjean | – | 2 | 7 | 53 |
| 9. | Jenson Button | – | – | 8 | 47 |
| 10. | Paul di Resta | – | – | 7 | 36 |
| 11. | Adrian Sutil | – | – | 5 | 25 |
| 12. | Sergio Pérez | – | – | 5 | 18 |
| 13. | Jean-Éric Vergne | – | – | 3 | 13 |
| 14. | Daniel Ricciardo | – | – | 4 | 12 |
| 15. | Nico Hülkenberg | – | – | 4 | 7 |
| 16. | Pastor Maldonado | – | – | 1 | 1 |
| KONSTRUKTŐRÖK | ||
| 1. | Red Bull-Renault | 312 |
| 2. | Mercedes | 235 |
| 3. | Ferrari | 218 |
| 4. | Lotus-Renault | 187 |
| 5. | McLaren-Mercedes | 65 |
| 6. | Force India-Mercedes | 61 |
| 7. | Toro Rosso-Ferrari | 25 |
| 8. | Sauber-Ferrari | 7 |
| 9. | Williams-Renault | 1 |
A FUTAM (44 kör, 308.052 km)
IDE KATTINTVA ELÉRHETŐ ÉLŐ SZÖVEGES TUDÓSÍTÁSUNK.
Öt perccel a rajt előtt a levegő 19, az aszfalt 25 fokos. Az esőzóna lassan mozog a pálya felé, még messze van, az első 20 körben biztosan nem fog esni.
Az idén eddig csak Vettel és Alonso nem veszített pozíciót az első körben a rajthelyéhez képest.
Az első tíz a közepesen kemény gumikon rajtol. A mezőnyből csak Gutiérrez, Ricciardo, Bianchi és Chilton választotta a keményeket. A mezőny elindult a 7004 méteres felvezető körre, a leghosszabbra az F1-es idényben.
A rajtnál Hamilton nagyon jól indult, simán eljött a két Red Bull előtt, de Vettel utána eredt, és az Eau Rouge utáni egyenesben megelőzte a Mercedes pilótáját. Webber visszaesett a 6. helyre, Rosberg, Button és Alonso is elhúzott mellette. A spanyollal együtt érkeztek az Eau Rouge-ba, és Alonso volt jobb íven, az ausztrálnak kellett elvennie a gázt.
Az első kör végén Vettel, Hamilton, Rosberg, Button, Alonso, Webber, Di Resta, Hülkenberg, Grosjean, Räikkönen volt az első tíz sorrendje.

Alonso támadta Buttont, aki beszorult Rosberg mögé. A Mercedes németje mögött sűrű sor állt össze. Räikkönen megelőzte Grosjeant, aki mögött Pérez, Massa és Sutil haladt. Vettel a 2. kör végére 2.8 másodpercre növelte az előnyét.
A németnek szóltak is a boxból, hogy jobban kímélje az abroncsait. A 3. kör végén Rosberg elhúzott Buttontól, aki nem nyithatta a DRS-ét, és szabad préda lett Alonso számára, aki a 4. kör elején, az Eau Rouge után erőből elment a McLaren mellett.
Alonso az 5. kör végén már Rosberget támadta, Webber pedig elment Button mellett. A mezőny végén már a két kiscsapat négy pilótája haladt.
Alonso a 6. körben a hosszú DRS-zónában megelőzte Rosberget, és máris a harmadik helyen haladt a Ferrarival. Vettel 4 másodperccel vezetett Hamilton előtt, Alonso 3-ra volt az angoltól.
Räikkönen nem bírt Hülkenberggel, a rajt előtt is füstölő fékje továbbra is aggasztó fekete füstöt bocsátott ki a féktávokon. A finn végül a 9. kör elején a DRS-zónában elment Hülkenberg mellett. Elöl Webber ugyanitt majdnem megelőzte Rosberget, de maradt az ötödik, 10 másodpercre Vetteltől.
A 9. kör végén Hülkenberg és Massa állt a boxba, a német kemény, a brazil lágy gumikat kapott, Massa jött ki elöl.
Az élen Vettel lassan növelte az előnyét, 4.3 másodperc volt, Alonso lassan közelített Hamiltonhoz, 2.7 másodperc volt köztük a 10. kör végén. Pérez áthajtásos büntetést kapott, mert úgy előzte meg Grosjeant, hogy az 5-ös kanyar előtt ráhúzta az autóját a Lotusra.
Hamilton a 11. kör végén ment a boxba új gumikért, közepesen keményeket kapott, és a 9. helyen, Grosjean mögött folytatta. Egy körrel később Rosberg is érkezett a fehér feliratú gumikért. Elöl Vettel 7.4 másodperccel vezetett Alonso előtt.
Hamilton megelőzte Grosjeant, aki az Eau Rouge utáni DRS-zónában visszaelőzte. Alonso és Webber a 13. kör végén szervizelt. A spanyol a Grosjean, Hamilton csata mögé érkezett vissza. A Mercedes-pilóta az egy körrel korábbi esetből okulva a DRS-zónáig várt Grosjean megelőzésével. Alonso a pálya középső szakaszában szintén elment a francia mellett, és Hamilton után eredt.
Vettel a 14. körben kapott új közepesen kemény gumikat. Alonso az Eau Rouge előtt megelőzte Hamiltont, aki a DRS érzékelési pontnál vigyázott arra, hogy hátul legyen, és az Eau Rouge után visszatámadott, de a spanyol kivédekezte az akciót, elöl maradt.
Vettel az élen, Button előtt folytatta, a McLaren-pilóta nem ment még ki a boxba. A vb-éllovas egy kör alatt 3.3 másodpercet adott a 2009-es világbajnoknak.
Hátul ment a helyezkedés, Webber Grosjeant, Räikkönen Gutiérrezt támadta. Alonso utolérte Buttont, és meg is előzte. Az angol a 17. kör végén be is ment a boxba.
A 18. kör végén Vettel, Alonso (7.7 másodperc hátrány), Hamilton (9.4), Rosberg (14.1), Webber (16.1), Grosjean, Button, Massa, Räikkönen, Gutiérrez volt a sorrend az első tízben, Grosjean és Gutiérrez még nem cserélt kereket.
Grosjean még a 22. kör végén, éppen féltávnál cserélte le a rajt óta használt abroncsait, a mezőnyben utolsóként. Elöl Vettel továbbra is lassan növelte előnyét Alonso előtt, a spanyolra nem jelentett veszélyt Hamilton. Csata Rosberg és Webber között alakult ki ismét, a 4. helyért. Räikkönen a 7. helyen haladó Massát támadta – érdekes, már nem füstölt a bal első fékje.
A 24. kör végén Vettel, Alonso, Hamilton, Rosberg, Webber, Button, Massa, Räikkönen, Sutil, Di Resta volt a sorrend az első tíz helyen.
A 25. körben Rosberg kereket cserélt, Räikkönen pedig fékhiba miatt szintén a boxba állt, és feladta a versenyt. A bal első fék az utóbbi körökben azért nem füstölhetett, mert nagyon kíméletesen bánt vele, de nem bírta végig a versenyt.

A 26. körben Hamilton, Massa és Sutil kapott új gumikat, kemény keveréken folytatták.
A német a Maldonado–Gutiérrez–Di Resta csata közepébe pottyant, a mexikói a célegyenes előtti sikán előtt előzte a venezuelait, aki lecsúszott az útról, de visszajött, keresztbe próbált vágni a pályán a boxutca felé, de nekiment Sutilnak és Di Restának is. A skót kiesett, Maldonado ment tovább a garázsához.
A 28. kör végén Alonso állt a boxba.
A Force Indiát gyorsan elvitték a Buszmegálló-kanyarból, a biztonsági autó beküldésére nem volt szükség. Webber a 29. körben kapott kemény keverékű abroncsokat. Egy körrel később Vettel is érkezett, simán visszajött az élre. Mögötte Alonso, Button, Hamilton, Rosberg, Webber, Grosjean, Massa, Ricciardo, Pérez volt a sorrend, Button, Grosjean és Ricciardo csak egyszer állt ki.
Vettellel közölték, hogy eső jöhet – a verseny a hajrához közeledett, előzetesen is ekkorra ígérték a csapadékot. A radarkép szerint nagyon enyhe eső lehet.
Az éllovas a mérnöke kérésére gyorsított, 1:50.885-tel a verseny leggyorsabb körélt futotta. Igyekezett növelni az előnyét az esetleges eső előtt.
Hamilton Buttont, Webber Rosberget érte utol. Buttonnak a kopott gumijain, amelyekkel egy kiállással teljesítenél a versenyt, különösen jól jönne az eső. A mclarenes nem tudta megvárni ezt, a boxba állt új gumikért.
Webber utolérte a két Mercedest, de nem tudta támadni Rosberget. Button viszont az új gumijain Webber mögött haladt, a 37. kör végén 11 másodperc volt a hátránya az ausztrálhoz képest, de körönként csak egy másodperccel volt gyorsabb.
Elöl Vettel 12.2 másodpercre növelte az előnyét.
A 40. körben Massa az Eau Rouge-t levágva megelőzte Grosjeant, és feljött a 7. helyre. Egy körrel később Ricciardo vette el a 10. helyezést Péreztől. Button még mindig 8.6 másodpercre volt Webbertől.
Az utolsó körökre nem maradt izgalom, az eső sem érkezett meg, Vettel megszerezte 31. futamgyőzelmét, amivel utolérte az örökranglistán Nigel Mansellt.
| 1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:50.756 | átlag: 227.657 km/ó | 40. kör |
| 2. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:50.823 | 0.067 mp h. | 36. |
| 3. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:50.967 | 0.211 | 38. |
| 4. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:51.383 | 0.627 | 36. |
| 5. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:51.397 | 0.641 | 31. |
| 6. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:51.582 | 0.826 | 39. |
| 7. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:51.596 | 0.840 | 39. |
| 8. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:51.849 | 1.093 | 30. |
| 9. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:52.182 | 1.426 | 40. |
| 10. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:52.226 | 1.470 | 35. |
| 11. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:52.497 | 1.741 | 34. |
| 12. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:52.579 | 1.823 | 35. |
| 13. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:52.688 | 1.932 | 31. |
| 14. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:53.065 | 2.309 | 29. |
| 15. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:53.110 | 2.354 | 41. |
| 16. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:53.472 | 2.716 | 34. |
| 17. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:53.688 | 2.932 | 20. |
| 18. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:53.995 | 3.239 | 43. |
| 19. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:54.757 | 4.001 | 21. |
| 20. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1:54.894 | 4.138 | 37. |
| 21. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:54.924 | 4.168 | 31. |
| 22. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1:57.330 | 6.574 | 7. |
ELŐZMÉNYEK
| 1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes |
| 2. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault |
| 3. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault |
| 4. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
| 5. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes |
| 6. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes |
| 7. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault |
| 8. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault |
| 9. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
| 10. | Felipe Massa | brazil | Ferrari |
| 11. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari |
| 12. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes |
| 13. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes |
| 14. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault |
| 15. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth |
| 16. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth |
| 17. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault |
| 18. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari |
| 19. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari |
| 20. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault |
| 21. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari |
| 22. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault |
Bár a hét közepén azt jósolták, hogy vasárnap biztosan esni fog, és az időmérő után is mindenki biztosra vette, hogy lesznek szakaszai a Belga Nagydíjnak, amelyeken esni fog az eső, vasárnap a verseny közeledtével egyre kevésbé egyértelmű, hogy a csapadék beleszól a futam alakulásába. Egy órával a rajt előtt a hivatalos meteorológiai jelentés szerint a száraz pályás rajt után 40 százalék az esély arra, hogy a futam során elered az eső.
A szombati időmérő edzésen a rajthelyekért folyó csatában az sem volt mindegy, ki hogyan gazdálkodik a gumijaival. Mivel még mindig esély van rá, hogy a száraz rajt után a futam közben valamikor elered az eső, fontos lehet, kinek hány szett friss intermediate gumija maradt: a Red Bullok egy-egy készletet tartottak meg érintetlenül, míg a Mercedesek kettőt-kettőt. Ennek persze csak akkor lehet jelentősége, ha hosszan esik az eső vagy többször visszatér.
Vasárnap a GP3-as futamot Alexander Simms, a GP2-est James Calado nyerte meg, azaz eddig a formulaautós szériákban teljes a brit sikertörténet, ami jó előjel lehet a pole pozícióból induló Lewis Hamilton számára.
13.30: kinyitott a boxutca, a versenyzők elindultak a rajtrácsra. Nem történt büntetés az időmérő után (leszámítva a Lotus 5000 eurós bírságát Romain Grosjean veszélyes kiengedéséért), így mindenki onnan indul, ahová kvalifikálta magát.
A Spái pályán az első tíz rajtkockánál barázdákat véstek az aszfaltba a jobb vízelvezetés érdekében. Bár csütörtökön néhányan aggódtak amiatt, hogy a rajt nem lesz tökéletes innen, a kételyek a szabadedzések során szertefoszlottak.
Tavaly a Romain Grosjean okozta rajtbaleset miatt a Lotus a futam negatív szereplője volt, az idén viszont a csapat a középső szektorban mutatott elképesztő sebességével hívta fel magára a figyelmet. Kimi Räikkönen is azt mondta, hogy szárazon jók az esélyei – ha valaki, ő nagyon nem szeretné, hogy eleredjen az eső. Räikkönen négyszer nyert már Spában, rajta kívül Hamilton, Felipe Massa, Sebastian Vettel és Jenson Button nyert egyszer-egyszer itt. A legutóbbi öt spái F1-es futamon öt különböző versenyző diadalmaskodott.
A főlelátó tetején négy narancssárga ruhás embert látni, állítólag a Greenpeace a futam előtt vagy közben megpróbál valamit üzenni.
IDE KATTINTVA ELÉRHETŐ ÉLŐ SZÖVEGES TUDÓSÍTÁSUNK.
13.45: az autók felálltak a rajtrácsra. A versenyigazgatóság szerint 60 százalék az esély az esőre a futam alatt.
A rendőrség daruval érkezett a lelátóhoz, hogy elérje a Greenpeace tetőn tartózkodó tüntetőit, akik a Shell olajvállalat ellen tüntettek.
| 1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 2:01.012 | átlag: 208.362 km/ó |
| 2. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 2:01.200 | 0.188 mp h. |
| 3. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 2:01.325 | 0.313 |
| 4. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 2:02.251 | 1.239 |
| 5. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 2:02.332 | 1.320 |
| 6. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 2:03.075 | 2.063 |
| 7. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 2:03.081 | 2.069 |
| 8. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 2:03.390 | 2.378 |
| 9. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 2:03.482 | 2.470 |
| 10. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 2:04.059 | 3.047 |
| 11. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:49.088 | |
| 12. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:49.103 | |
| 13. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:49.304 | |
| 14. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:52.036 | |
| 15. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1:52.563 | |
| 16. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:52.762 | |
| 17. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 2:03.072 | |
| 18. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 2:03.300 | |
| 19. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 2:03.317 | |
| 20. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 2:03.432 | |
| 21. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 2:04.324 | |
| 22. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 2:07.384 |
DRS-ZÓNA
Ahogy az idei helyszínek többségén, úgy Spában is két helyen lehet kinyitni a hátsó légterelőket a végsebesség növelése céljából: a célegyenesben, illetve az Eau Rouge-kanyar után. Ha a pilóta a szakaszok előtti kanyarban (DRS detection a grafikán) egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, mindkét szakaszon kinyithatja a légterelőjét, hogy könnyebb legyen végrehajtania az előzést. Az edzéseken minden körben használható a DRS, de kizárólag ebben a két zónában – de csak akkor, ha nem esik az eső.









