F1: fogy a lelkesedés – mégsem építik át jövőre az autókat?

Vágólapra másolva!
2016.04.01. 16:29
Egyre kevésbé ízlik az F1-es csapatoknak a 2017-re felvázolt szabálytervezet, amely alapján az autókat építenék. A szélesebb, nagyobb aerodinamikai hatékonyságú autók gyorsabbak lennének az ideieknél, de ez sokak szerint nem garantálná a jobb versenyzést, ráadásul helyenként túlságosan nagy erőhatások érnék a pilótákat.

Lewis Hamilton már a szabályzat felvázolása után jelezte, nem ért egyet a törekvésekkel, mert minél nagyobb szerepet kap az aerodinamika, annál kényesebbek az autók szélárnyékban. Ezzel pedig lehetetlenné tennék a szoros csatákat. Persze Hamiltonra és a Mercedesre kapásból ráfogták, azért nem akarja a szabálymódosítást, mert a dominanciája ellen irányul.

Azóta egyes szimulációk kimutatták, hogy például Barcelonában egy kanyarban több másodpercen át 5.5 G-s erő hatna a pilótákra, ami ártalmas. Az 1980-as évek elején hasonló okok miatt tiltották be az úgynevezett szoknyákat, amelyeknek köszönhetően olyan szívóhatás keletkezett az autó és az aszfalt között, hogy egyes kanyarokban elviselhetetlenné vált a pilótákra ható erő.

„Ha elkötelezzük magunkat az új szabályrendszer mellett, nem lesz visszaút, mint az időmérő esetében, ezt nem lehet egyik napőról a másikra visszacsinálni” – mondta az egyik csapat szakembere. Az istállók többsége a Mercedes mellé állt a kérdésben, s a német Auto Motor und Sport szerint már csak a Red Bull, a Toro Rosso és a McLaren erőlteti az átfogó szabálymódosítást – a tehetős csapatok, amelyeknek most nem megy, de a reform esélyt adna nekik az élre ugráshoz.

Adrian Newey már lelkesen munkához is látott, a felvázolt szabályok szerint tervez autót, de ha április 30-ig nem fogadják el az új formulákat, egy évet csúszik a nagyszabású módosítás. Elvileg a csapatok többsége maradna a mostani autóknál, de az FIA és Bernie Ecclestone rájuk tudja erőltetni az akaratát.

Sebastian Vettel szerint sem ez lenne a jó döntés.

„Nincs baj az autókkal, egy körön nagyon gyorsak a mostani kocsik. A fő probléma a versenytempó. Túl nehezek az autók, túl gyorsan kopnak a gumik, a 2010-es állapothoz képest is ég és föld a különbség. A hibrid technológiától kellene megszabadulni, ez hibáztatható a mostani problémákért” – mondta Vettel.

Legfrissebb hírek

Leclerc imádkozott, majd örült a dobogónak, Hamilton viszont értetlenkedett a büntetése miatt Mexikóban

F1
2025.10.27. 19:45

F1: Norris csak morzsákat hagyott az ellenfeleinek – sajtóvisszhang

F1
2025.10.27. 16:18

„Gondolhatnak, amit akarnak” – a bajnokság élére álló Norrist nem hatotta meg a pfujolás, magára figyel

F1
2025.10.27. 12:40

Norris szárnyalt Mexikóban, és visszaállt a bajnokság élére

F1
2025.10.26. 22:50

Norris célja a győzelem; Hamiltonnak nincs vesztenivalója; Verstappen nem hisz a dobogóban Mexikóban

F1
2025.10.26. 11:01

Norris a pole-ban a két Ferrari előtt; Piastrié a hetedik rajtkocka Mexikóban

F1
2025.10.25. 22:44

Norris vette át a vezetést Hamilton és Russell előtt a mexikói utolsó edzésen

F1
2025.10.25. 19:11

A McLaren csakis arra összpontosít, hogy megtörje Verstappen lendületét

F1
2025.10.25. 17:48
Ezek is érdekelhetik