Mosley: a biztonság az első
Max Mosley legelőször arról beszélt, milyen nehéz volt ez az év az autóversenyzők számára a gazdasági válság miatt, azután pedig dicsérte őket azért, mert a nehézségek ellenére az idén is kihívásokkal teli és magas színvonalú volt a Közép-európai Zóna Trófea.

Max Mosley legfontosabb feladata, hogy csökkentse az autóversenyek költségeit (Fotó: Meggyesi Bálint)

Max Mosley legfontosabb feladata, hogy csökkentse az autóversenyek költségeit (Fotó: Meggyesi Bálint)
Elfoglalt üzletember, aki azért érkezett Budapestre, hogy díjakat adjon át. Max Mosley a péntek esti ünnepség után válaszolt kérdéseinkre.
– Az idénykezdet nem volt túl nyugodt, jó néhány Formula–1-es csapat háborgott az új szabályok miatt. Mit gondolt akkor?
– Hogy várjuk ki a végét. És lám, igazam lett, a világbajnokság sokkal izgalmasabbra sikerült, mint a korábbi években, minden egyes változtatás beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Valóban sokan állították, hogy ez így nem fog működni, de kiderült: nem volt igaza a kétkedőknek.
– A magyar szurkolókat leginkább az érdekli, bejuthat-e Baumgartner Zsolt már jövőre a száguldó cirkuszba? Ön mennyi esélyt lát erre?
– Jó néhány olyan fiatalembert ismerünk, akinek megvan a tehetsége ahhoz, hogy bemutatkozzon a Formula–1-ben. Ehhez azonban a tehetség nem elég, kell hozzá pénz is, ami a csapatok költségvetésének egy részét adja. Ha a magyar fiúnak sikerül összeszednie ezt a pénzt, akkor valószínűleg lehetőséget kap. Sajnos, a helyezete nem könnyű, hiszen mindössze tíz csapatunk van a Formula–1-ben, nagyon kevés a lehetőség betörni. Ezért is örülnék jobban, ha újra tizenkét istálló versenyezne a vilgágbajnokságon. Sajnos azonban ez a sportág nagyon sokba kerül, a kiscsapatoknak nehéz életben maradniuk.
– Elképzelhetőnek tartja, hogy a közeljövőben csapatonként három versenyző álljon rajthoz a futamokon?
– Ameddig az istállók garantálni tudják húsz autó indulását, addig nem. Csak sajnos azt a húsz autót is nehéz életben tartani. Én mindenesetre jobban örülnék, ha az istállók száma nőne, nem pedig a pilótáké csapaton belül.
– Térjünk át a ralira, annak is a magyar vonatkozású részére. A jövő évtől kezdve két részre bontják az Európa-bajnokságot, a klasszikus értelemben vett sorozat kilenc futamból áll majd, ezenkívül pedig regionális Európa-bajnoki futamokat tartanak, amelyekből nekünk, magyaroknak is van kettő. A legfontosabb kérdés: indulhatnak ezeken a versenyeken WRC-k? A hazai sorozatban ugyanis futamonként hat-nyolc World Rally Car versenyez.
– Nem tudom, a ralibizottság egyelőre nem állapodott meg ebben, ha jól tudom, decemberben születik meg a döntés. De szerintem a World Rally Carok elleni harc változatlan. S hogy miért csináljuk? Mert a WRC-k borzalmasan drágák, ennek pedig akaratlanul is az a következménye, hogy akinek van pénze, az több lehetőséghez jut, akinek nincs, az kevesebbhez. Valahogy limitálni kell a költségeket. Persze, a gyáraknak nem ez az érdekük, hiszen ők pénzt keresnek azzal, hogy eladják a "levetett” autóikat.
– A ralivilágbajnokságon is gyorsan változnak a szabályok. Nem gondolja, hogy korai volt még meghozni például azt a döntést, amely szerint a csapatok harmadik pilótának csak olyan versenyzőt alkalmazhatnak, aki az utóbbi három évben nem állt dobogón? Volt olyan sztárpilóta, aki ezzel nehéz helyzetbe került.
– Egyszerűen kötelező volt változtatni. Ha nem próbálnánk fejlődni, sohasem történne semmi. Persze tudjuk, hogy a raliban dolgozó emberek rendkívül konzervatívak, nem szeretik a változásokat. Emlékezzen csak vissza! Amikor úgy döntöttünk, hogy csak a szervizparkban nyúlhat a csapat az autóhoz, mindenki azt mondta, itt a világvége, most meg semmi pénzért sem csinálnák vissza az egészet. Akkor két pilóta mellé mondjuk az Akropolisz-ralin szükség volt harminckét szervizautóra, három helikopterre, egy repülőre. Ez pedig hihetetlen költségekkel jár. Az idén azzal próbáltunk költségcsökkentést elérni, hogy nyolcról ötnaposra csökkentettük a versenyek hosszúságát.
– Mi a véleménye arról, hogy a Citroen csapatutasítással döntötte el: Loeb ne az egyéni címért harcoljon, hanem maradjon biztos második a konstruktőri cím megnyerése érdekében?
– Szerintem jó munkát végzett a csapat.
– Az év során jó néhányszor került nehéz helyzetbe. Mindig nyugodt tudott maradni?
– Nem veszem túlságosan a szívemre ezeket az ügyeket. Az egyetlen, ami igazán komolyan érdekel, az a biztonság. Nem szeretném, ha a versenyzőink közül akár egy is megsérülne, vagy ne adj Isten meghalna. A biztonság a legfontosabb, a többi csak részletkérdés.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik








