Klubok nemzeti identitás nélkül

SZABADOS GÁBORSZABADOS GÁBOR
Vágólapra másolva!
2010.11.04. 10:11
„Nem a piaccal önmagában van itt a baj, hanem a globalizmus, a nemzeti/lokális jellegek, hagyományok teljes elmosódásával.”

A fenti sorokat írta az egyik hozzászóló a labdarúgás játékospiacáról szóló korábbi írásomhoz. korábbi írásomhoz.

A téma rendszeresen napirenden van, és mindaddig ott is marad, amíg a Chelsea, az Internazionale és mások (akár a Győri ETO) hazai futballisták nélkül állnak fel.

Szükség van-e hát egy klub identitásához, értékeinek megőrzéséhez a nemzeti jellegre? Fontos-e, hogy a Chelsea angol, az Inter olasz legyen?

Látni kell, a mai európai futball topklubjai nem akkor kezdték elveszíteni nemzeti vonásaikat, amikor megnőtt az idegenlégiósok száma, hanem amikor – a labdarúgás kilencvenes években zajló gazdasági forradalma közepette – nekiláttak globális marketingtevékenységüknek. Az egyesületek teljes működése kulturálisan nyitottabb lett, és ez nemcsak azzal járt, hogy bevételeik megsokszorozódtak a más országokból, más földrészekből érkező összegek hatására, hanem azzal is, hogy a helyi közösségbe való beágyazódottságuk fellazult.

Szellemileg ez a nyitás készítette el az idegenlégiós-dömpinget – így amikor a Bosman-szabály hatására liberalizálódott a játékospiac, a klubok lényegesen könnyebben vethették bele magukat a különféle futballistanációk közötti csemegézésbe. Ha ez a szabályozás – valamiféle csoda folytán – tíz-húsz évvel

korábban ment volna végbe, sokkal kisebb hatása lett volna, mivel akkor a klubok(főleg Angliában) még messze nem voltak kulturálisan készek ilyesfajta változásra.

A légiósok megjelenése, a hazai játékosok számának drasztikus csökkenése tehát csupán egyetlen (bár kétségkívül a leglátványosabb) tünete a klubok globalizációjának, de semmiképpen nem egyenlő vele.

A kérdés azonban az: mit veszít egy klub azzal, hogy ilyen módon globalizálódik? (Hogy mit nyer, az nem különösebben nehéz kérdés.) A nemzeti jellege, amely a kilencvenes évekig feltétlenül meghatározta a klubokról kialakult képet, mindenképpen károkat szenved. Mennyiben gyengíti ez a klub identitását, imázsát?

Ennek az újfajta, egész világra szóló marketingnek nagyon határozott márkaépítő tevékenység az alapja, hiszen csak erős brand képes arra, hogy új piacokat hódítson meg. A „hagyományos" időkben nem volt még tudatosan kialakított márka, ezért egy klub értékeinek összességét, jelentését igazából csak a helyi közösség tagjai érezhették át, akiknek mindennapjaikat jelentette az egyesület; a távolabbi vidékeken élők, s főleg a külföldiek számára pedig ezek az értékek szorosan kötődtek az adott klub nemzeti hovatartozásához. Mára azonban a márkát már úgy építik fel, hogy azt mindenki megértse, megérthesse, éljen bárhol a világban, így nincsen szükség sem a helyi kapcsolódásra, sem a nemzeti értékekhez kötésre.

Vagyis ma már egy klubnak – marketingszempontból – nem létfontosságú igénye az, hogy imázsában megjelenjen az országához fűződő viszonya. Ugyanúgy, ahogy ez más iparágakban, más globális márkáknál történik.

Hogy ez jó-e vagy rossz, megítélés kérdése. A fő törésvonal ott jelentkezik, hogy mennyire tekintjük a futballt (a sportot) a kultúra részének, és mennyire üzletnek. A kettő egyáltalán nem zárja ki egymást, de ebből a szempontból mégis ellentétes irányba hatnak: minél inkább kulturális jelenségnek gondoljuk, annál fontosabb lehet számunkra a klubok nemzetisége, és minél inkább üzletnek tartjuk, annál elenyészőbb, sőt, nemzetközi eladhatóság tekintetében akár még káros is a nacionalitás mint tartalmi elem.

Egyvalamit ne felejtsünk: ha egy klub a globális terjeszkedés ösvényére lépett, akkor nincs visszaút, a hazai futballisták esetleges csapatban tartása vagy csapatba erőltetése csak elfedné a kulturális változásokat, de meg nem fordíthatná azokat. A játékosállomány a klub működésének tükre, ahol a klub marketingcéljai nem első szándékból jelentkeznek, hanem csupán lecsapódnak. Még ha ez arcul csapásként is ér sokakat.

SZABADOS GÁBOR

Legfrissebb hírek

Halálra gázolt egy idős férfit az Inter kapusa

Olasz labdarúgás
2025.10.28. 12:04

De Bruyne és McTominay is beköszönt: a címvédő Napoli nyerte meg az Inter elleni Serie A-rangadót

Olasz labdarúgás
2025.10.25. 20:04

Bonny korai gólja döntött, az Inter mindhárom pontot elvitte a Stadio Olimpicóból

Olasz labdarúgás
2025.10.18. 22:55

Kiütés: az Inter vette el az újonc Cremonese veretlenségét a Serie A-ban

Olasz labdarúgás
2025.10.04. 20:00

A Bayern München 35 perc alatt lerendezte a meccsét, az Inter szintén simán nyert a BL-ben

Bajnokok Ligája
2025.09.30. 22:51

Az AC Milan és az Inter megállapodást kötött az új stadionról

Olasz labdarúgás
2025.09.23. 16:56

Marcus Thuram fejjel duplázott, az Inter megverte az Ajaxot

Bajnokok Ligája
2025.09.17. 22:52

Az Inter és a Milan megvette a San Sirót, felújítás 2031-ig

Olasz labdarúgás
2025.09.17. 11:58
Ezek is érdekelhetik