Utánpótlás-nevelés: gondolatok a sportháromszögről

utanpotlassport.hu utanpotlassport.huutanpotlassport.hu utanpotlassport.hu
Vágólapra másolva!
2019.01.02. 09:05
Címkék
Alapvető tétel a hétköznapi pszichológiában, hogy nem igazán szeretünk kilépni a komfortzónánkból. Akkor érezzük jól magunkat a bőrünkben, ha jól megszokott, kényelmes és bejáratott dolgainkat végezhetjük. Ha mégis rákényszerülünk, kényelmetlenséggel, bizonytalansággal és sok-sok nehézséggel találjuk magunkat szemben. Mégis akadnak olyan helyzetek, amelyekben el kell hagyni a komfortzónát. Egyebek mellett erről szól a versenysport, és benne az utánpótlássport is.

Márványkövi Ferenc – utanpotlassport.hu Kicsit kényelmetlenül érzem magam, hiszen a 2018-as év különleges sikereket hozott a korosztályos sportban (gondoljunk csak a magyar küldöttség kitűnő szereplésére a Buenos Aires-i nyáriifjúsági olimpián, vagy a junior női kézilabda-válogatott világbajnoki győzelmére), mégis úgy érzem, szólni kell az utánpótlássportban rejlő, de részben kihasználatlanul maradt lehetőségekről is. És nem az elpuskázott ziccerekre vagy kihagyott helyzetekre gondolok, hanem a már meglévő tudásbázis kiaknázatlanságára.Márványkövi Ferenc – utanpotlassport.hu Kicsit kényelmetlenül érzem magam, hiszen a 2018-as év különleges sikereket hozott a korosztályos sportban (gondoljunk csak a magyar küldöttség kitűnő szereplésére a Buenos Aires-i nyáriifjúsági olimpián, vagy a junior női kézilabda-válogatott világbajnoki győzelmére), mégis úgy érzem, szólni kell az utánpótlássportban rejlő, de részben kihasználatlanul maradt lehetőségekről is. És nem az elpuskázott ziccerekre vagy kihagyott helyzetekre gondolok, hanem a már meglévő tudásbázis kiaknázatlanságára.

A hazai sportszakma és -politika minden erejével azon van, hogy minél jobb szakmai és anyagi feltételeket biztosítson az utánpótláskorú versenyzőknek, a fiatalokkal foglalkozó edzőknek (na meg szülőknek). A rendszer egészen kiskoruktól igyekszik „felépíteni” a gyerekeket a minőségi képzés alapjainak lerakásán és a korosztályos elitképzés kialakításán át egészen a nemzetközi szintű versenyeztetésig. Mégis sokszor azt hallom, hogy amikor a tizenévesek kinőnek az utánpótláskorból, és helyt kell állniuk a felnőttek között, akkor gyakran mintha hirtelen elvágtak volna valamit…

Forrás: sportorvos.hu
Forrás: sportorvos.hu

 •  Forrás: sportorvos.hu

De szintén elgondolkodtató az is, hogy a szülők – miután a sportba terelték gyermeküket, és a sikeres versenyzővé válás reményében éveken keresztül áldozatok sorát hozták meg a fiatallal közösen – az érettségi közeledtével úgy gondolják, mégiscsak az lesz a jobb, ha a gyerek a tanulás felé fordul.

Ezek a jelenségek mindennaposak az utánpótlássportban, s jó lenne rájuk hosszú távú megoldást találni. Ami talán nem is lehetetlen.

A pszichológia egyik alaptézise, hogy a probléma megoldása a fel- és elismeréssel kezdődik, s ennek az előfeltétele a probléma kimondása. Nos, mondjuk ki: Magyarországon szinte minden lehetőség adott arra, hogy a szakemberek sikeres felnőtt sportolókat neveljenek az utánpótláskorú gyerekekből. A hangsúly azonban az adott szón van, ami nem jelenti automatikusan a lehetőségek kihasználását. Pedig – az anyagiakon túl – számos eszköz és módszer létezik szinte karnyújtásnyira.

Nagyon sokan állítják és számos fórumon el is hangzik, hogy még mindig kiaknázatlan a hazai utánpótlás-nevelésben a sportpszichológiában felhalmozott tudásanyag és tudásbázis. A tudományág komoly múltra tekint vissza világszerte, s a hazai utánpótlás-nevelésben dolgozó edzők és szülők is mind nagyobb érdeklődéssel fordulnak felé.

De attól tartok, még mindig kevesen.

Pedig ha az ember meghallgat egy-egy szakmai előadást vagy kerekasztal-beszélgetést, nemcsak edzőként, hanem szülőként és pedagógusként is nagyon egyszerű, ám hasznos dolgokat tudhat meg. Kiderül például, hogy a sportolás korai stádiumában semmiképpen nem mindenáron győzni kell megtanítani a gyerekeket („Na, nyertél valami érmet?”), hanem sokkal inkább arra, hogy szimplán szeressék azt, amit csinálnak („Na, jól érezted magad?”). A sporttal való felhagyás oka sok esetben a korai eredménykényszer. Szintén fontos, hogy sportolás közben jó társaságban legyenek a gyerekek, szórakozzanak, új barátokat szerezzenek, új dolgokat tanulhassanak.

A másik problémakör, amelyre a sportpszichológia megoldást is kínál, hogy miképpen lehet a szülő-edző viszonyt normalizálni. A szülők jót akarnak, lelkesek, önfeláldozóak, de néha úgy érzik, a szakmai ügyekben is kompetensek. Ez pedig könnyen feszültséget teremt a „sportháromszögön”, a szülő-gyerek-edző kapcsolatrendszeren belül. (A témáról egyébként nemrégiben jelent meg az Utanpotlassport.hu-t is működtető MediaBook Kiadó gondozásában az öttusázó olimpiai bajnok Mizsér Attila kiváló könyve.)

Mindezen túl a pszichológia tudománya megmutatja és megismerteti az érintettekkel azokat a mentális technikákat, amelyek időbeni elsajátításával le lehet győzni a félelmeket, „fejben ott lehet lenni”, amikor elérkezik a döntő pillanat, vagy amikor már csak alig van hátra néhány méter.

Azt gondolom, sajnos még kevesebben vannak azok, akik hallottak az úgynevezett hosszú távú sportolói felkészítésről, amely figyelembe veszi a serdülőkor előtti, alatti és utáni életkori sajátosságokat (nem csak az élsport, hanem a rekreáció szintjén is). Ez a módszer arra is felhívja a figyelmet, hogy nem szabad sem aluledzeni, sem túledzeni a gyereket; hogy a lányokkal nem lehet ugyanazt az edzésmunkát végeztetni, mint a fiúkkal; hogy ne felnőtteknek szóló edzésprogramot kínáljunk olyanoknak, akik még nem érettek annak az elvégzésére. S ami talán mindennél fontosabb: mindent a megfelelő időben kell elsajátíttatni a gyerekekkel!

Aggasztó továbbá az is, hogy a még nagyobb siker, a magasabb szakmai megbecsülés iránti vágy miatt a legjobb, legfelkészültebb edzőket elszipkázza a felnőtt élsport. Pedig ezekre a képzett szakemberekre az utánpótlás-nevelésben is igen nagy szükség lenne.

Mindent egybevetve azonban kijelenthető: adott a lehetőség, hogy a hazai utánpótlássportban tevékenykedő edzők és szülők éljenek az egyre gyarapodó tudással és eszköztárral, amely az eredményesebb szereplést, a gyerekek boldogabb és sikeresebb sportolását segítheti elő. Az új módszerekkel, tudással és gondolkodásmóddal történő megismerkedés, a metódusok elsajátítása és rendszeres alkalmazása persze időt és áldozatot igényel. Mi több, sok esetben azzal is jár, hogy az érintetteknek ki kell lépnünk a komfortzónájukból.

De higgyük el, gyorsan tudatosul majd bennünk: a gyerekek érdekében megéri megtenni. És ha ezt felismerjük, akkor már könnyedén elviselhetővé válik, mi több büszkeséggel tölt el mindannyiunkat az úgynevezett komfortzónán túli lét.

Legfrissebb hírek

Humphries és Price is csoportelsőként jutott tovább a Grand Slam of Dartson

Egyéb egyéni
6 órája

Keddi sportműsor: nemzetközi kupameccsek három sportágban

Minden más foci
6 órája

Tóth Alex ki-ki meccsre készül; a 17 éves Galambos János busszal ingázik Szekszárd és Paks között

E-újság
6 órája

Kanapétól a pályáig – Patai Gergely publicisztikája

Egyéb csapat
7 órája

Fehérvári dominódőlés – Bobory Balázs jegyzete

Labdarúgó NB II
7 órája

ATP-vb: simán győzött Fritz Musetti ellen, Sinner megint megverte Auger-Aliassime-et

Tenisz
7 órája

Vb 2026: a mexikói államfő elajándékozza egyes sorszámú belépőjét

Foci vb 2026
8 órája

Magabiztos nyíregyházi siker a női röplabda Extraligában

Röplabda
8 órája
Ezek is érdekelhetik