F1: Először vezettem esőben – váratlan nyertesek és vesztesek

NYERTESEK
Lewis Hamilton egy héttel ezelőtt beállította, most megdöntötte Michael Schumacher 2006 óta fennálló pole-rekordját. Monzában a hétszeres világbajnok által is kedvelt esőben, a 11 éven át ferraris Schumi egyik egykori hazai pályáján adta át a múltnak a német pole-csúcsát.
„Nehéz erre szavakat találni. Bárcsak az eszembe jutna valami alkalomhoz illő. Tudom, hogy ez a rekord nem sok versenyző nevéhez fűződhetett, ezért is különleges számomra – mondta Hamilton, arra utalva, hogy Schumacher előtt csak Giuseppe Farina, Juan Manuel Fangio, Alberto Ascari, Jim Clark és Ayrton Senna mondhatta magáénak az örökrekordot. – Őrület, de tudom, hogy Seb nincs messze lemaradva, ezért még több pole pozícióra lesz szükségem, nehogy valaha is utolérjen.”
| Giuseppe Farina (1950) | 1 | 
| Juan Manuel Fangio (1950–1953) | 2–8 | 
| Alberto Ascari (1953–1954) | 9–13 | 
| Juan Manuel Fangio (1954–1967) | 14–29 | 
| Jim Clark (1967–1989) | 30–33 | 
| Ayrton Senna (1989–2006) | 34–65 | 
| Michael Schumacher (2006–2017) | 66–68 | 
| Lewis Hamilton (2017–) | 69– | 
S ami talán ennél is fontosabb most Hamilton számára, hogy az első helyről várhatja a vasárnapi Olasz Nagydíj rajtját, miközben nagy riválisa, az őt a vb-pontversenyben hét ponttal megelőző Vettel csak hatodik a rajtrácson.
Lance Stroll az esős időmérő során egyre közelebb került az élcsoporthoz, és a harmadik szakaszban ugyan Hamilton mellett a Red Bull párosától is kikapott, többek között Valtteri Bottast és a Ferrarikat is megelőzte, így a Red Bull rajtbüntetései miatt F1-es karrierje során először az első sorból rajtolhat.
A Pirelli esőgumijait most először kipróbáló kanadai eddigi legjobb rajthelye a 8. volt, azt Azerbajdzsánban dobogós helyezésre váltotta.
„Nagyon élveztem a vezetést, az autó nagyon jó volt. Először vezettem F1-es autót esőben, de nem volt gond, hogy hozzászokjak. Remélem, vasárnap az első sorból indulva jó versenyem lesz. A legutóbbi versenyeken sokat szenvedtünk, de ma minden összeállt” – mondta Stroll, aki 23 nappal megelőzte Max Verstappent, így immár ő minden idők legfiatalabb első rajtsoros F1-es pilótája. Mindezt Verstappen rajtbüntetésének köszönheti…

Esteban Ocon Belgiumban a Sergio Pérezzel vívott csapaton belüli háborújával került a figyelem középpontjába, de most nem kell a mexikói miatt aggódnia, hiszen Ocon a 3., Pérez a 9. rajtkockából várja a rajtjelzést – azok után, hogy a második szakasz végén 2 ezred döntött Ocon javára a top 10-be jutásért vívott csapaton belüli párharcban.
„Csodás ez a harmadik rajthely, megérdemli a csapat. Az autó egyensúlya tökéletes volt, a határon autózhattam – mondta Ocon. – A versenyen meg akarom tartani a harmadik helyet, akarom a dobogót! Szárazon is gyors leszek, ezt pénteken is megmutattam. Úgy nőttem fel, hogy minden kategóriában jól ment az esőbben, ezt most az F1-ben is kamatoztattam.”
VESZTESEK
Ha csak az eredménysort nézzük, a nyertesek között lenne a Red Bull helye, hiszen az osztrák csapat nem számított arra, hogy bármennyi esélye is lehet Monzában a jó szereplésre. Éppen ezért kapott itt új motoregységeket Daniel Ricciardo és Max Verstappen, amiért büntetés járt.
Az esős időmérőn azonban az istálló számára kedvező körülményekből előnyt kovácsolt, Verstappen a második, Ricciardo a harmadik helyen zárta a harmadik szakaszt. A Red Bull az idén először rajtolhatott volna az első sorából, méghozzá úgy, hogy hátvédet is kapott volna – de nem, a balszerencse a vesztesek közé száműzte az istállót.

| SZEPTEMBER 1., PÉNTEK | 
| 1. szabadedzés: 1. Hamilton 1:21.537 | 
| 2. szabadedzés: 1. Bottas 1:21.406 | 
| SZEPTEMBER 2., SZOMBAT | 
| 3. szabadedzés: 1. Massa 1:40.660 | 
| pole: Hamilton 1:35.554, 2. Stroll 1:37.032 | 
| SZEPTEMBER 3., VASÁRNAP | 
| 14.00: a verseny (53 kör, 306.720 km) rajtja | 
| KÖVETKEZŐ FUTAMOK | 
| Szeptember 17., 14.00: Szingapúri Nagydíj | 
| Október 1., 9.00: Malajziai Nagydíj | 
| Október 8., 7.00: Japán Nagydíj | 
A büntetések miatt azonban valahol a 8-9-10. sor környékére kerül a páros, és a Renault-motorokkal nagyon nehéz lesz előrébb verekednie magát, főleg, hogy vasárnapra már napos időt jósolnak.
„Azt hiszem, a tizenötödik helyről rajtolok – mondta a holland, aki jelezte, a Red Bull is csak találgatja, hogy a rengeteg büntetés után ki hová kerül. – A harmadik szakaszban nem volt olyan jó az autó, mint az első kettőben, de jó volt ismét vizes pályán vezetni. A mezőny végéről is a pontszerzés a célunk, ehhez a Williamseket és a Force Indiákat kell utolérnünk.”
A Ferrari Monzában nincs olyan közel a Mercedeshez, mint egy héttel ezelőtt a Belga Nagydíjon, de az esőben kapott egy esélyt arra, hogy a kiszámíthatatlan körülmények között versenybe szálljon az „ezüstnyilakkal”. Sebastian Vettel az első két szakaszban az intemediate gumikon gyors is volt, de a harmadikban az újra szakadó esőben nemcsak a Mercedesek és a Red Bullok, hanem a fiatal Stroll, Ocon páros ellen is esélytelen volt. Ráadásul kikapott Kimi Räikkönentől is.
„Nem tudom, hogy mi volt a gond az autóval a harmadik szakaszban. Meglepődtem, hogy a többiek ennyire gyorsak voltak, és mi nem tudtunk felérni hozzájuk. Van, amit felül kell vizsgálnunk, mert valami nem működött rendesen. Jó autónk van, szóval nem félek a verseny miatt. Sok helyet kell előrelépnünk, de itt lehet is előzni” – mondta Vettel, aki a hatodik helyről indul vasárnap, és Räikkönent leszámítva mindenki Mercedes-motort használ majd előtte.
Viszont nagy köszönetet mondhat korábbi csapatának, hogy itt vállalta be a nagyszabású motorcseréket, és eltűnik a képből a versenyen.
Az időmérő negatív hőse Romain Grosjean volt, a száraz pályán is szinte állandóan panaszkodó francia az időmérő elején a rádión értetlenkedett, miért indították el az edzést akkora vízben. Az autóját a tavalyi Brazil Nagydíjon már a rajtrácsra menet a falnak csapó Grosjean rosszul választotta meg a sebességét a célegyenesben, egy kisebb megcsúszásra gázadással reagált, így a korlátnak ütközött.

Jött a piros zászló és a két és fél órás várakozás az eső miatt. Amikor újraindították az időmérőt, senki más sem törte össze az autóját, pedig a harmadik szakaszban hasonlóak voltak a körülmények, mint a legelején.
„Próbálok higgadt maradni, és semmi olyat nem mondani, amiből bajom lehet, de hiba volt elindítani az edzést. Az első méterektől kezdve alig láttam valamit, ezt jeleztem is a rádión, szerintem nem voltam egyedül ezzel – mondta Grosjean, aki azért adott gázt a megcsúszása után, mert azt hitte, jön valaki mögötte, és nem akart túl lassan menni. – Várnunk kellett volna. Nem hallgatnak ránk, ez így nincs rendben.”
| 1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 
| 2. | Lance Stroll | kanadai | Williams-Mercedes | 
| 3. | Esteban Ocon | francia | Force India-Mercedes | 
| 4. | Valtteri Bottas | finn | Mercedes | 
| 5. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 
| 6. | Sebastian Vettel | német | Ferrari | 
| 7. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 
| 8. | Stoffel Vandoorne | belga | McLaren-Honda | 
| 9. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 
| 10. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Renault | 
| 11. | Kevin Magnussen | dán | Haas-Ferrari | 
| 12. | Marcus Ericsson | svéd | Sauber-Ferrari | 
| 13. | Pascal Wehrlein | német | Sauber-Ferrari | 
| 14. | Max Verstappen | holland | Red Bull-TAG Heuer | 
| 15. | Nico Hülkenberg | német | Renault | 
| 16. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | Toro Rosso-Renault | 
| 17. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-TAG Heuer | 
| 18. | Jolyon Palmer | brit | Renault | 
| 19. | Fernando Alonso | spanyol | McLaren-Honda | 
| 20. | Romain Grosjean* | francia | Haas-Ferrari | 
| *a 107%-on kívül | |||
| BÜNTETÉSEK | |||
| Verstappen: 20 rajthely | |||
| Ricciardo: 25 rajthely | |||
| Alonso: 35 rajthely | |||
| Sainz: 10 rajthely | |||
| Hülkenberg: 10 rajthely | |||
| Palmer: 15 rajthely | |||








