Majdnem teljesült a nagy álom

Izsányi SzabolcsIzsányi Szabolcs
Vágólapra másolva!
2006.07.22. 00:51
Címkék
A Honda-istálló ezen a héten Jerezben tesztelt a többi csapattal, a gárda egy része azonban a tengerentúlon azon dolgozott, hogy 400 kilométer per óra fölé emeljea Formula–1 hivatalos sebességi rekordját.

Befejezte sebességrekord-kísérletét a Honda az egyesült államokbeli Bonneville-sóssíkságban, ahol ugyan nem sikerült hivatalosan áttörnie a 400 kilométer per órás határon, de 397.360-nal így is Formula–1-es csúcsot döntött. Az F1-es szabályoknak megfelelő autót a dél-afrikai Al-an van der Merwe irányította, és ahhoz, hogy a sebességi rekord hivatalos legyen, kétszer egy mérföldet kellett megtennie, a másodikat méghozzá ellenkező irányba – ezek sebességének átlaga lett az eredmény.

A Formula–1-ben a jelenlegi naptárban szereplő pályákon Juan Pablo Montoyáé a nem hivatalos sebességi csúcs, a kolumbiai tavaly Monzában 372.222 kilométer per órával száguldott a McLaren-Mercedesében. A BAR vezetői tavaly úgy döntöttek, elmennek a szárazföldi sebességi rekordoknak rendszeresen otthont adó Bonneville-be, Utah államba, és hivatalosan is átlépik a 400-as küszöböt. A csapat mérnökeinek akkori véleménye szerint az F1-es autó „képességeinek” határa a 425 kilométer per órát is elérheti.

Az ősszel a rossz idő miatt elmaradt a kísérlet, a kaliforniai Mojave-légitámaszponton azonban tudott a csapat gyakorolni. Van der Merwe akkor háromszor átlépte a 400-at, egyszer 415-tel is menni tudott. Ám az igazi kísérletre mostanáig várni kellett: az istálló a héten három napon át próbálkozhatott a hivatalos helyszínen, ahol 1997 októberében Andy Green a sugárhajtású Thrust SSC-vel felállította az 227.99 kilométer per órás (1.016 mach) szárazföldi sebességi csúcsot.

A csúcsdöntésre hivatott autó hátsó légterelôje mindössze egy vékony lemezbôl állt
A csúcsdöntésre hivatott autó hátsó légterelôje mindössze egy vékony lemezbôl állt
A csúcsdöntésre hivatott autó hátsó légterelôje mindössze egy vékony lemezbôl állt

Az egykori sós tavak kiszáradásakor keletkezett, 415 négyzetkilométeres sóssíkság előnye a hatalmas mérete, továbbá hogy a felület kőkemény és tükörsima. Az első napon Van der Merwe felállította az első hivatalos rekordot, amely 354.975 kilométer per óra lett, majd a másodikon már 393.613 volt a két menet átlaga. Az egyik irányban már átlépte a 400-at. A harmadik, utolsó napon szintén átjutott a 400-on, míg a másik irányban 399 volt a csúcssebesség. Ám a kétszer egy mérföld átlagsebességének a középértéke lett a hivatalos rekord, amely 2.64 kilométer per órával elmaradt a 400-tól.

„A jelenlegi körülmények közepette mindent kihoztunk a kocsiból – mondta Van der Merwe. – Nagyon jó idő kellene ahhoz, hogy sikerüljön elérni a négyszázat. Nem megyünk haza elégedetlenül.”

Az autó teljesen megfelelt az F1 előírásainak, a kiegészítő aerodinamikai elemek lekerültek róla, és a hátsó légterelő helyett is csak egy függőleges lemez volt a négykerekűn. Arról egyelőre nem volt szó, mikor tér vissza a csapat a sóssíkságba. ---- & ---- &
Legfrissebb hírek

Két magyar ezüst a cselgáncs World Tour olaszországi állomásán

Egyéb egyéni
1 perce

Férfi vízi ob I: nagyot hajrázott a Miskolc, de ezúttal is pont nélkül maradt

Vízilabda
7 perce

A Rayo vendégeként botlott a Real Madrid, de marad az élen

Spanyol labdarúgás
17 perce

Élre állt a Roma, kikapott Bolognában a Napoli, továbbra is nyeretlen és utolsó a Fiorentina

Olasz labdarúgás
26 perce

Kigyulladt a szomszédos uszodában a szauna, félbeszakadt a Budai Farkasok–Budakalász bajnoki

Kézilabda
44 perce

Norris az újabb győzelemmel elhúzott a bajnokság élén; Antonelli és Verstappen is dobogón Brazíliában

F1
1 órája

A Komárom megizzasztotta a Slovant, de kikapott

Minden más foci
1 órája

Sorozatban hetedik bajnokiját veszítette el a St. Pauli; folytatódott a Stuttgart jó hazai szériája

Német labdarúgás
1 órája
Ezek is érdekelhetik