A csapatok élettere a Hungaroringen

Izsányi SzabolcsIzsányi Szabolcs
Vágólapra másolva!
2006.08.02. 01:52
Címkék
A Formula–1-es csapatok a hétvége során igen kis területet foglalnak el a pályán. A célegyenes mellett két részből áll a főhadiszállásuk: a boxból és a motorhome-ból. Előbbiben a munkát végzik, míg utóbbi a pihenésre és az étkezésre szolgál.

A célegyenesben, a lelátókkal szemben húzódik a boxutca, mellette pedig a boxépület, amelyben egymás mellett foglalják el helyüket az istállók. A boxok, más néven garázsok elfoglalása nem véletlen sorrendben történik, a főépülethez legközelebb a világbajnok csapat helyezkedik el, mellette az előző évi második rendezkedik be, és a konstruktőr-világbajnoki helyezés, azaz a rajtszám szerint növekvő sorrendben telepszenek le az istállók.

Az idén öt év után először nem a Ferrarié, hanem a Renault-é a legkiemeltebb hely, a francia istálló világbajnokként ráadásul több „fakkot” is kap a boxépületből, mint ellenfelei. Ennek megfelelően több kamionnal parkolhat le az építmény hátsó bejáratánál, és nagyobb mennyiségű felszerelést biztosíthat, mint ellenfelei.
Az edzések és a verseny alatt a csapat mérnökei és szerelői a boxban tartózkodnak, és mindig készen állnak arra, hogy szükség esetén gyors szervizt végezzenek a négykerekűn. A csapatvezetés nem a garázsban tartózkodik, hanem a boxutca és a célegyenes közötti falon felszerelt, egyszer négy-öt méteres vezérlőközpontban. Ez hasonlóan néz ki, mint egy keverőpult, amelyet monitorokkal látnak el, és bárszékeken foglalnak helyet előtte.

A boxutcában sebességkorlátozás él a hétvégén, a szabadedzések alatt legfeljebb 60, a hivatalos időmérőn és a versenyen legfeljebb 100 kilométer per óra a megengedett legnagyobb sebesség. Aki ezt az edzéseken átlépi, pénzbírságot (kilométer per óránként 250 dollárt), a versenyen pedig boxutcán áthajtásos büntetést kap.

A boxutca és a boxok közötti megállókban hajtják végre a csapatok a kerékcserét, ezt a területet inkább az időmérőn és a versenyen használják, a szabadedzéseken betolják a boxba az autót, és ott zajlik a szervizelés. A box kívülről látható része kristálytiszta, és nem sok eszköz tűnik fel, csak a legszükségesebbek. A számítógépes vezérlés a garázs egy elzárt zugában vagy a kamionokban történik.

A pihenésre szolgáló helyek két részre oszthatóak. Az egyikben a csapat tagjait látják el, ezek a garázsnál álló kamionokkal szemben, a paddockban helyezkednek el. Bonyolult szerkezetük miatt csak az európai versenyeken használják őket, a többi kontinensre a magas költségek miatt nem szállítják el őket.
Impozánsak, egyik-másik olyan, mintha kerthelyiséggel ellátott éttermek lennének, míg a többség zárt, légkondicionált vendéglátó egység. A plazmatévé és a bárpult alapkövetelmény, a pilóták mellett a kiemelt vendégek és a meghívott újságírók is megfordulnak ezekben.

A csapatok másik fogadóegysége egy jóval nagyobb étterem, amely a Hungaroringen a garázsépület tetején található. Ide a VIP-jegygyel belépők látogathatnak el. Az éttermek sorban egymás után állnak, s úgy vannak kialakítva, hogy a hozzájuk tartozó terasz éppen a csapat garázsa fölött van, és a vendégek testközelből, koktélt kortyolgatva figyelhetik a kerékcseréket.

A Formula–1-es csapatok tehát nemcsak pilótákból, szerelőkből és mérnökökből állnak, szakácsok és pincérek serege is velük tart versenyről versenyre, és együtt élnek hétvégenként, mint egy nagy család.
Legfrissebb hírek

Carlaos Alcaraz győzelmével kezdődött a férfiak vb-je

Tenisz
7 perce

Szuperliga: IMT Beograd–Topolya

Minden más foci
7 perce

Könnyedén nyert a Kazincbarcika a férfi röplabda Extraligában

Röplabda
11 perce

NB II: FC Ajka–Soroksár SC

Labdarúgó NB II
13 perce

NB II: Budapest Honvéd–Szeged-Csanád GA

Labdarúgó NB II
13 perce

NB II: Békéscsaba 1912 Előre–Tiszakécskei LC

Labdarúgó NB II
14 perce

NB II: Aqvital FC Csákvár–Mezőkövesd Zsóry

Labdarúgó NB II
17 perce

NB II: Kecskeméti TE–HR-Rent Kozármisleny

Labdarúgó NB II
23 perce
Ezek is érdekelhetik